Tekstgrootte
Leren begint met verwondering en nieuwsgierigheid.
Als je nieuwsgierig bent wil je iets weten en ben je gemotiveerd om te leren. Nieuwsgierigheid zorgt voor plezier in het leren en vergroot de leerprestaties. Je kunt de informatie beter onthouden. We werken daarom vanuit onderzoekend en ontwerpend leren bij de wereld oriënterende vakken (aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek).
We introduceren ieder thema met een gezamenlijke opening waarbij we de nieuwsgierigheid prikkelen. De kinderen verkennen het onderwerp daarna, ze krijgen informatie door bijvoorbeeld rijke teksten, een expert die iets komt uitleggen of een bezoek aan een informatieve plek. Wat wil je weten? Wat wil je onderzoeken? Via de onderzoekend leren cyclus gaan de kinderen gemotiveerd aan de slag met hun eigen vragen. We streven, in verbinding met de omgeving, naar onderwijs binnen én buiten de muren van de school. De resultaten van het 'leren' van enkele weken, worden aan het einde gepresenteerd aan elkaar, aan ouders en andere belangstellenden. In hun porfolio geven de kinderen en hun leerkrachten feedback op het proces. De volgende thema’s komen aan de orde: